• مشاهده تمامی اخبار

  • اخبار صنفی

  • مشاهیر وکالت

  • مقالات

  • قرارداد حق الوکاله

  • تخلفات انتظامی

  • قوانین و مقررات جدید

  • نظریات مشورتی

  • مصوبات هیات مدیره

  • اخلاق حرفه ای

  • معرفی کتاب

  • چهره ها در عدلیه

  • نغز نامه

  • گوشه های تاریخ

  • همایش های حقوقی

  • فرهنگی و هنری

  • عکس هفته

  • لایحه جامع وکالت رسمی

  • آداب الدعوی -نوشته رحمان زارع

  • مشاهیر قضاوت

  • رقص آتش - نوشته رحمان زارع

  • مصاحبه ها

  • زنان و کودکان

  • حقوق بین الملل

  • حقوق و سینما

  •  
    • جایگاه کمیسیون روابط عمومی در ساختار کانونهای وکلا

      زین العابدین رستمی  مسئول روابط عمومی کانون وکلای البرز

      با توجه به اینکه کانون وکلا بعنوان یک نهاد صنفی عمده کارکردها و وظایف خود را ارائه خدمات به اعضای خود می داند و طبیعتا بیشترین مراجعین ایشان هم وکلای عضو میباشد که جهت انجام امور پروانه ای (تمدید ،انتقال،تودیع،صدور)به محل کانون مراجعه می کنند
       لذا کانون در یک نگاه عادی شاید خود را بیش از این مواجه با تکلیفی نمی بیند ،در حالیکه فراتر از رابطه فوق بواسطه جایگاه این نهاد صنفی از یک طرف و نیز تاثیر نوع فعالیت وکلا در سطح جامعه باعث ایجاد انتظارات ،انتقادات و گاها تنشهای فردی و جمعی میگردد که همه این موارد مستلزم داشتن نگاه کلان و فراتر از مجموعه کانون میباشد،علت نوع برخوردهای غیر معمولی قضات با وکلا ،نوع ادبیات کارگزاران حاکمیتی در مورد صنف وکالت ،برخوردها و جرائمی که بر علیه وکلا در سطح جامعه اتفاق می افتد همگی نشان از اهمیت نقش و جایگاه صنف وکالت دارد در حالیکه اتفاقات اینچنینی کمتر در میان سایراقشار صنفی جامعه ملاحظه میگردد ،حال بحث این است که کانونها در ایجاد ارتباط با جامعه و مخاطبین خود که بطور مستقیم و غیر مستقیم بر سه دسته قابل تقسیم بندی است چگونه تعامل و ارتباط برقرار نموده،سه گروه مخاطبین مذکورگروه اول مخاطب خاص، که همان وکلای عضو هستند و راس هرم کارکرد کانون در رابطه با ارائه خدمات  به ایشان است منتها همیشه سطح انتظارات به این حد محدود نیست بلکه انچه برای وکلای عضو  مهم است اول تعامل نزدیک  و بی واسطه با هیئت مدیره منتخب جهت  بهره مندی از خدمات وملاحظه زحمات ایشان و در ثانی دفاع از حقوق صنفی خود می باشد گروه دوم، مخاطبین عام یا همان شهروندان هستند که بواسطه خدماتی که به ایشان ارائه می گردد و در عرصه برد و باختی که از پروندهای قضایی ایشان حاصل میشود موقعیت اجتماعی وکلا رااز موضع خود تعریف و تبیین مکنند و گروه سوم مخاطب مخصوص یا همان مجموعه حاکمیت است که از در یچه قوه قضاییه به نهاد وکالت نگاه میکند و در جایی که دفاع از حقوق شهروندان در مواردی با حوزه حاکمیت گره خورده ناگزیر از تقابل و تعامل است بنابراین کانونهای وکلای در مواجهه با این سطح از مخاطبین و انتظارات قطعا نیاز مند یک سازمان کارامد و تاثیر گذار است که این امر با توجه به ساختار کانون وکلا  بر عهده مجموعه ای بنام کمیسیون روابط عمومی است که متاسفانه باید اذعان کرد در گذشته بواسطه منفعل بودن کانونهای وکلا  وعدم توجه به فضای بیرونی نهاد وکالت از جهت نوع نگاه و سطح انتظارات مخاطبین پیش گفته  باعث ایجاد سیلابهایی شده که گاها کل موجودیت این نهاد را به مخاطره انداخته و اگر همت و ایثار  جمعی وکلا نبود قطعا اتفاقات تلخ و جبران ناپذیری را شاهد می بودیم وتبعا به واسطه این انفعال ،واحدهای روابط عمومی نیز نوع کارکرد و وظایف خود را به کمترین حد یعنی صرف برگزاری مراسم و احیانا جشنهای استقلال تنزل داده اند در حالیکه ایجاد ارتباط مستمر میان هیئت مدیره و همکاران ،رصد دائمی سطح انتظارات و انتقادات و انتقال ان به هیئت مدیره، ایجاد ارتباط با سازمانها ونهادها در جهت شناساندن نهاد وکالت و  امکان ارائه خدمات اجتماعی،تشویق و ترغیب همکاران به حضور در مجامع علمی ،فرهنگی،هنری،ورزشی،سیاسی ،برقراری ارتباط موثر با رسانه های محلی و ملی در راستای ترمیم چهره وکالت و تقویت جایگاه ان در میان سایر نهادهای صنفی و صدها اقدام موثر دیگر از اهم وظایف ایشان است که در این راستا اولا  مدیران و تصمیم سازان باید بیدار شده و با نگاهی واقع بینانه به فضای بیرونی تلاش کنند تا کانونهای وکلا را به جایگاه واقعی خود در سطح جامعه بر گردانند که در اینصورت دیگر نه تنها نیاز به گلایه مدام نیست بلکه جامعه در مقابل این جایگاه رفیع کلاه خود را به نشانه احترام بالا خواهد گرفت و در ثانی در کنار این نگاه هیئت مدیره ، روابط عمومی ها نیز با تمام توان وارد عرصه فعالیت شده و با ایجاد بستر مناسب، این نهاد با ارزش را به سمت مسیر صحیح و جاده ای هموار هدایت خواهند کرد که در این مسیر دیگر نه ترس از پرتاب شدن به درهای عمیق است ونه مواجهه با موانع  صعب و دشوار، بنابراین در شرایط موجود انچه موثر و لازم است اول تقویت ساختار درونی کانونها و تحکیم اتحاد میان اعضا و سپس باز سازی و تقویت ارتباط بیرونی با کل جامعه از طریق بازوان ارتباطی خصوصا واحدهای روابط عمومی است که به تعبیری می توانند بعنوان ویترین کانونها باشند

      وب سایت حقوق بان

    نظر خود را ثبت کنید
    نام کاربر
    متن
       

    Design By Gitysoft