• مشاهده تمامی اخبار

  • اخبار صنفی

  • مشاهیر وکالت

  • مقالات

  • قرارداد حق الوکاله

  • تخلفات انتظامی

  • قوانین و مقررات جدید

  • نظریات مشورتی

  • مصوبات هیات مدیره

  • اخلاق حرفه ای

  • معرفی کتاب

  • چهره ها در عدلیه

  • نغز نامه

  • گوشه های تاریخ

  • همایش های حقوقی

  • فرهنگی و هنری

  • عکس هفته

  • لایحه جامع وکالت رسمی

  • آداب الدعوی -نوشته رحمان زارع

  • مشاهیر قضاوت

  • رقص آتش - نوشته رحمان زارع

  • مصاحبه ها

  • زنان و کودکان

  • حقوق بین الملل

  • حقوق و سینما

  •  
    درگذشت ابوالحسن نجفی زبان شناس و مترجم
    ادامه مطلب

    ابوالحسن نجفی زبان شناس و مترجم ایرانی در روز جمعه دوم بهمن بر اثر بیماری در بیمارستان مهر تهران درگذشت. این پژوهشگر برجسته عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود. مهم‌ترین بخش فعالیت‌های ادبی و علمی آن مرحوم در بخش ترجمه متون ادبی، ویرایش، زبان‌شناسی و وزن شعر فارسی بود. او یکی از دقیق‌ترین دایره‌ها برای طبقه‌بندی وزن شعر فارسی را تدوین کرده که به دایره نجفی معروف است. انسان شناسی و فرهنگ درگذشت این دانش پژوه را تسلیت می گوید. در زیر گزیده ای از مطالب در اینترنت که در باره ایشان منتشر شده ، آورده شده است:

    ابوالحسن نجفی در ویکی پدیا:

    ابوالحسن نجفی...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    نگاهی به فیلم 13 از منظر حقوق بین‌الملل بشر
    ادامه مطلب

    فاطمه شفیق
    یکی از انتقاداتی که در سال‌های اخیر به سینمای ایران وارد است، غیبت مستمر برخی گروه‌های افراد ازجمله کودکان و نوجوانان در آن است. بدین معنا که فراتر از نگاه کمی در مورد حضور بسیار کم‌رنگ کودکان و نوجوانان در فیلم‌های سینمایی، کمتر شاهد تولید فیلمی با دغدغه پرداختن به مسایل خاص این گروه بوده‌ایم. بدین ترتیب فیلم 13، به‌عنوان اولین فیلم سینمایی هومن سیدی از این منظر قابل‌تأمل است که با تماشای آن، شاهد به تصویر کشیدن مسایل، دغدغه‌ها و معضلات نوجوانان در جامعه امروز کشورمان و حتی در جهان معاصر هستیم. 

    درواقع شاید این ادعا در مور...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    همین الان می خواهم به محک کمک کنم
    ادامه مطلب
    http://www.mahak-charity.org/main/iwanttohelpmahakrightnow
    ...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    پرسمان چرایی از عدالت تاریخی: باستان شناسی زندان
    ادامه مطلب

    مهدی جاهددانشجوی کارشناسی ارشد باستان شناسی

    علت یابی اینکه چرا افراد زندانی می شوند در نگاه اول آسان می نماید. دسته ای از ایشان کسانی هستند که بدلیل انجام اعمال مخالف قوانین کشورها دستگیر و برای گذراندن دوره محکومیت خود روانه محلی می شوند که ایشان را از جامعه و مردم عادی که در همان زمان عمل مخالف قوانین انجام نداده اند جدا می کند . هدف از این جداسازی علاوه بر ایجاد امنیت برای شهروندان عادی، ندامت فرد مجرم و جلوگیری از تکرار آن است.
    با این حال، چندین سوال در این باره می تواند ذهن مخاطب را به چالش بکشد، آیا تمامی زندانی ها با این تفسیر ساده در حصار دیوارهای زندان محصور شده اند؟ آیا عدالت در مورد تمامی ایشان اجرا شده است؟ آیا نباید به این مسئله دقت نمود که عدالت از دید حاکمان چیست؟ اگر دسته ای دیگر از زندانی...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    سایت یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل)
    ادامه مطلب


    URL:
    http://www.unesco.org/new/en/unesco/
    Major Programme IV

    04002 - Action will be continued under Major Programme IV to promote cultural diversity to achieve the three strategic programme objectives contained in the Medium-Term Strategy for 2008-2013 (34 C/4).

    In pursuing this goal, activities will be organized around two biennial priorities and programme concentration efforts will be strengthened, in particular by reducing the number of main lines of action (five instead of six in document 34 C/5). All Main Lines of Action (MLAs) of MP IV, outlined below, will be directed towards mainstreaming culture and development throughout the various components ...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    زن در الهیات مسیحی
    ادامه مطلب

      مریم نصر اصفهانی
    و خداوند خدا گفت خوب نیست که آدم تنها باشد پس برایش معاونی موافق بسازم... و خداوند خدا خوابی گران بر آدم مستولی گردانید تا بخفت و یکی از دنده‌های بشر را گرفت و گوشت در جایش پر کرد * و خداوند خدا آن دنده را که از آدم گرفته بود زنی بنا کرد و وی را به نزد آدم آورد...
    عهد عتیق، سفر پیدایش، باب دوم

    و مار از همه حیوانات صحرا که خدواند خدا ساخته بود هوشیار‌تر بود و به زن گفت آیا خدا حقیقتاً گفته است از میوه همه درختان باغ مخورید * زن به مار گفت از میوه درختان می‌خوریم * لیکن از میوه درختی که در وسط باغ است خدا گفت آن را مخورید و آن را لمس مکنید مبادا بمیرید مار به زن گفت هر آینه نخواهید مرد * بلکه خدا می‌داند در روزی که از آن بخورید چشمان شما باز شود * ما...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    پله پله تا ملاقات خدا
    ادامه مطلب

    تهیه و تنظیم: نیره پیرهادی
    در وجود مولانا در احوال ناخوشی هیچ از (( خودی )) وی نشان نمانده بود . هیچ هوسی ، هیچ آرزویی ، و هیچ خشمی او را به حرکت در نمی آورد . از مدتها پیش با آنکه در بین دوستان و مریدان می زیست از آنها فاصله داشت . از همه ی آنها جدا بود ، با همه ی آنها غریبه بود . مرگ پیش از مرگ او را زنده و پویا ، اما همچون مرده ای که هرگونه نشان خودی را از دست داده باشد ، در میان یاران رها کرده بود . مَرد از هرچه به تعلقات مربوط می شد تصفیه شده بود ، به تبتل واقعی که فنا نهایت حدش بود رسیده بود .

    از مدتها پیش جسم او در میان آنها ( دوستان و مریدان ) هر روز خسته می شد و روزبروز به کنار حفره گور نزدیک می گشت . اما روح او با آنکه خود را در تن اسیر و محبوس می یافت همچنان شور و نشاط خود را برای عروج آسمانی خ...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    ریاضت به عشق در مکتب مولانا
    ادامه مطلب

    نویسنده: مهین تجدد (جهانبگلو)

    ریاضت عملی است که ضد عادتها انجام میگیرد و از مبارزه میان خواسته های نفس و عمل ریاضت تربیت عرفانی آغاز میشود.
    بعقیده عرفان محصول بیماری عادت کندی و زنگار خوردگی ذهن و عدم تحرک اندیشه می باشد اعم از این که آن عادت در نتیجه یک عمل پسندیده و خیر پیدا شده باشد یا فعل ناپسند و مذموم.
    به هرچه بسته شود راهرو حجاب ویست – نوع ریاضتها بر اثر اختلاف عادتها گوناگون است. ریاضت خواجه ای که ریاست و حکم راندن وی بر اثر تکرار عمل – عادت وی شده خدمت کردن زیردستان است.

     ریاضت بخشندگان امساک در بذل و بخشش و ریاضت عابدان ترک منبر و سجاده و ریاضت فاسقان سبحه و صوم و نماز است.تا این که از راه درمان ضد به ضد قشر عادتها شکسته شود و طالب بسلاح ریاضت و...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    پیکر استاد عبدالمحمد آیتی، امروزتشییع شد
    ادامه مطلب


     
    مراسم تشییع پیکر استاد آیتی، مترجم قرآن، نهج‎البلاغه و صحیفه سجادیه، با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی کشور و اعضای فرهنگستان ادب و زبان فارسی برگزار شد.مراسم تشییع پیکر استاد عبدالمحمد آیتی، مفسر نامدار قرآن کریم، امروز شنبه، 23 شهریورماه با حضور چهره‌های برجسته فرهنگی کشور برگزار گردید 

    پیکر این استاد فقید با مشایعت جمعی از کثیری از اعضای فرهنگستان ، اساتید دانشگاه و حوزه ،‌شاگردان و علاقمندان به ایشان به سمت قطعه نام آوران بهشت زهرا جهت تدفین و خاکسپاری تشییع شد.
    زندگینامه استاد عبد المحمد آیتی
     
    استاد عبدالمحمد آیتی درسال ۱۳۰۵ شمسی در شهر بروجرد دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و دوره متوسطه را در شهر بروجرد به پایان رسانید. پس از تحصیل در حوزه قم (بمدت دو سال) به تهران رفته و ت...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    روزنامه‌های مشروطة دوم و کاربُرد ترکی آذری: نگاهی گذرا به روزنامه‌های غیر فارسی این دوره
    ادامه مطلب


    ناصرالدين پروين

    شانزده سال و اندی فاصلة سقوط استبداد صغیر و به تخت نشستن پهلوی اول است. در این مدت، به جز فارسی، ده زبان مختلف دیگر (ترکی، کردی، عربی، ارمنی، سُریانی، فرانسه، انگلیسی، روسی، آلمانی، عبری) در پیآیندها (روزنامه‌ها و مجله‌ها)ی ایران به کار رفته است. از آن میان، وجود خبرنامه‌ای به آلمانی، از دایرة حدس بیرون نیست، اما آگهی‌های آلمانی در روزنامه‌ها دیده شده است. عبری نیز، جز به صورت متن‌های مذهبی سه روزنامة فارسی‌زبان یهودیان نیامده است؛ در عین حال، دوتا از آن‌ها، به فارسی و خط عبری به چاپ می‌رسیدند.

         از 60 عنوانی که 8 زبان دیگر را به کار برده‌اند، 34 عنوان به زبان ارمنی بودند و این، برابر با حدود 58 درصد مجموع روزنامه‌ها و مجله‌های غیرفارسی یا دوزبانه است. زبان ف...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    جامعه ­پذیری زنان و استرس ناشی از خشونت جسمی
    ادامه مطلب

    لادن رهبری

    خشونتِ جسمانی یکی از انواعِ بسیارِ خشونت است. این پدیده در ساده  ترین شکل به این صورت تعریف شده است: «هر نوع رفتار خشنی که از روی قصد و نیت منجر به آسیب و صدمه  ی جسمانی شود.» (اعظم، 1385).
    خشونت به یک جنسیت اختصاص ندارد و زنان و مردان هر دو اعمال کنندگان و قربانیانِ آن هستند. با این وجود به نظر می رسد که میزانِ
    ارتکابِ مردان به اعمالِ خشونت به مراتب بیش از زنان است و زنان یک گروه از قربانیانِ همیشگیِ خشونتِ مردان هستند. خشونت علیه زنان هر روزه در نقاط مختلف جهان اتفاق می  افتد و سبب درد و ناتوانی و مرگ زنان می شود.

    سازمان ملل متحد هر نوع خشونت روانی، جسمی و جنسی را که نسبت به زنان روا داشته شود، چه خاستگاه  های سنتی داشته باشد (مانند ختنه ی دختران و ازدواج   ه...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    شهرت و محبوبیت در زندگی روزمره
    ادامه مطلب خدیجه شرقی

    گفته می شود که افراد مختلف، انواع متفاوتی از زندگی های روزمره را دارند که این انواع متفاوت از امور معمولی... به موقعیت اجتماعی آنها بستگی دارد( به نقل از انگلیس،28:1391). ورزشکاران، هنرمندان و روشنفکران در زمره افراد مشهور جامعه قرار می گیرند که متناسب با حرفه، تخصص، هنر و ایده های شان، زندگی روزمره شان تعریف شده و شکل می گیرد. عده ای از افراد مشهور به واسطه برخورداری از پاره ای از توانمندی ها در ارائه تکنیک ها، هنر و ایده هاشان از سایرین پیشی می گیرند و به خاطر برخورداری از این توانایی ها نزد عموم مردم جامعه محبوب واقع می شوند. پس شهرت در یک برهه، با استفاده از توانایی های فرد مشهور، برایش محبوبیت نیز ایجاد می کند. مایک فدرستون ضمن تعریف زندگی روزمره و تمایز آن با زندگی قهرمانی بیان می کند که زندگی روزمره، حول محور ا...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    آیا لنینیسم پایان یافته است؟
    ادامه مطلب

    مهرداد امامی
    آلکس کالینیکوس ترجمه ی مهرداد امامی آیا احزاب انقلابی مانند حزب کارگران سوسیالیست (SWP) که روش سازماندهی لنین و بلشویک‌ها را به کار می‌بندند، همچنان در سدة بیست و یکم کارآیی دارند؟ آلکس کالینیکوس منتقدان را به چالش می‌کشد و استدلال می‌کند که نمی‌توان لنینیسم را کنار گذاشت
    اضمحلال SWP و سنت سیاسی‌یی که می‌کوشد تجسم‌بخش آن باشد در هفته‌های اخیر به طور گسترده در چپ بریتانیا اعلام شده است. از همین رو، اوون جونز، ستون‌نویس نشریات بیان داشت که «دورة SWP و راه و رسم آن به سر آمده». آیا او راست می‌گوید؟
    جریان حملات به SWP از برخی مجادلات درونی نشئت می‌گیرد که در مجمع سالیانة ما در ماه ژانویه به اوج خود رسید. موضوع مجمع یک مورد انضباطی دشوار بود. اما تمایزات سیاسی عمیق‌تری منصة ظهور یافت. دو فراکسیون درست پیش از آغاز مجمع به م...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    باغ سبز» محمدعلی موحد
    ادامه مطلب

    لیلا احمدی

    دکتر محمدعلی موحدوکیل دادگستری، نویسنده‌ی کتاب باغ سبز، در سال 1302 در شهر تبریز متولد شد. وی در زمینه ی حقوق خصوصی موفق به کسب مدرک دکترا از دانشگاه تهران گردید. سپس به انگلستان رفت و مطالعات خود در زمینه ی حقوق خصوصی را زیر نظر پروفسور جنینگز در کمبریج و پروفسور شوارتزبرگ در لندن ادامه داد.

    موحد ، محمدعلی .1387 ، باغ سبز ، تهران : انتشارات کارنامه ، 420 صفحه

    دکتر محمدعلی موحد، نویسنده‌ی کتاب باغ سبز، در سال 1302 در شهر تبریز متولد شد. وی در زمینه ی حقوق خصوصی موفق به کسب مدرک دکترا از دانشگاه تهران گردید. سپس به انگلستان رفت و مطالعات خود در زمینه ی حقوق خصوصی را زیر نظر پروفسور جنینگز در کمبریج و پروفسور ...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    کتابخانه آرمانی علوم انسانی:(1976-1981) (11)
    ادامه مطلب

    کتابخانه آرمانی علوم انسانی نام کتابی است که در سال 2006 در فرانسه منتشر شده و به معرفی تعداد بسیار زیادی از کتاب هایی اختصاص دارد که از ابتدای قرن بیستم تا امروز تاثیر عمیق و پایداری بر علوم انسانی در همه شاخه های آن باقی گذاشته اند. در این کتاب برای هر کتاب توضیحاتی آورده شده است که آن را از لحاظ موقعیت تاریخی و رابطه اش با سایر آثار هم دوره و پیش و پس از آن روشن می کند. در مطلبی که پیش رو دارید ما قسمت آخر این اثر را که شامل  فهرستی از  کتاب های معرفی شده ، همراه با نام نویسنده و تاریخ تولد و مرگ او و همچنین در بعضی از موارد  توضیح کوتاهی راجع به کتاب است، را می آوریم. به دلیل طولانی بودن این مطلب در چندین بخش خواهد آمد. افزون بر این ، برای صرفه جویی در حجم از آوردن نام ها به صورت لاتین پرهیز شده است . این نام ها به سادگی از طریق گوگل قابل دستیابی هستند.  فهرست مزب...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    شناختِ خود
    ادامه مطلب

    محمدمهدی اردبیلی

    یکی از مهمترین فرمان‌های فلسفی، اخلاقی، دینی و روانشناختی این آموزۀ مشهور سقراطی است که «خودت را بشناس». اما جالب اینجاست که امروزه از مجریان تلویزیونی گرفته تا تابلوهای تبلیغاتی، از کتاب‌های روانشناسی 24ساعته گرفته تا اساتید آشپزی و طراحان مُد، همه و همه ما را به شناخت خودمان فرامی‌خوانند. همین امر مسالۀ شناختن خود را با نوعی تردید مواجه می‌سازد. چرا افراد و نهادهای مذکور، که عمدتاً بزرگترین دشمن بر سر راه شناخت خود هستند، اینچنین مارا به شناخت خود فرا می‌خوانند؟ این تردید ما را وا می‌دارد تا پیش از هر چیز به بررسی هرچه دقیق‌تر این پرسش بپردازیم که «خود» چیست؟ و اصلا ما کیستیم؟
    خودِ من چیست؟
    همۀ انسان‌ها تصوری از خود دارند، اما مساله اینجاست که این تصور چه نسبتی به «خودِ حقیقی» دارد و...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    چگونه بودن : شنیدن، دیدن و بوئیدن
    ادامه مطلب

    نوشته: زهره روحی

    برای ذهن اجتماعی، چیزی شگفت‌انگیزتر از جبری نیست که زمین را وامی‌دارد تا مسیر هرروزه‌‌اش را بدون هرگونه تغییری تکرار نماید...
    بی آنکه منکر عام بودن قوای پنجگانه‌ی حواس باشیم، این ادعا وجود دارد که شنیدن، دیدن و بوئیدن، همانا حامل «چگونه شنیدن، چگونه دیدن و چگونه بوئیدن» است. به عبارتی این «چگونگی‌ها»، اموری پرورشی ـ تربیتی و مبتنی بر هستیِ اجتماعی‌اند. زیرا به عنوان مثال، از آنجا که شنیدن همواره «شنیدنِ چیزی است»، لذت بردن و یا نفرت داشتن و یا بی‌توجه و خنثا بودن نسبت به چیزی که شنیده می‌شود، نمی‌تواند جدا از عمل شنیدن باشد. در واقع می‌خواهیم بگوییم برای آنکه چیزی که می‌شنویم به شنیدن درآید (از قابلیت شنیده شدن برخوردار شود)، آن چیز می‌باید مورد تفسیر قرار گیرد.
    اما بر خلاف عده‌‌ای که گمان می‌کنند عمل تأویل و تف...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    فمینیسم
    ادامه مطلب  پاتریشیا بی. کریستین (Patricia B. Christian)/ترجمه ی آرمان شهرکی

    فمینیسم بعنوان یک ایده معتقد است که با زنان در جامعه بگونه ای منصفانه برخورد نشده و چنین وضعیتی نیازمند اصلاح است. این تعریف دو جنبه مهم از فمینیسم را دربر میگیرد: فمینیسم پیکره ای از نظریه اجتماعی است که به دنبال تبیین همه گیریِ جایگاه فرودست زنان است؛ و دوم اینکه یک جنبش اجتماعی است که به منظور کسب منافع زنان طی یک کنش سیاسی و دیگر اقدامات جهت اصلاح سرنوشت زنان، فعالیت میکند. فمینیسم عمیقا بر تمامی رشته های دانشگاهی تاثیر گذاشته است بنحویکه مجبور گشته اند تا به این انتقاد که پارادایمهای نظریشان از اثرات جنسیت غفلت ورزیده اند؛ پاسخ گویند. تاثیر فمینیسم بر علوم انسانی، علوم طبیعی و علوم اجتماعی آشکار است. بعلاوه، نهادهای دست اندرکار امور اجتماعی، مشتمل بر اقتص...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    فردیت و فرم‌های اجتماعی
    ادامه مطلب

    زیمل، گئورگ (1392)، درباره‌ی فردیت و فرم‌های اجتماعی، ترجمه شهناز مسمی پرست، نشر ثالث، 590 صفحه
    پروفسور دونالد لوین، استاد جامعه شناسی دانشگاه شیکاگوست. او آثار بسیاری از گئورگ زیمل را ترجمه یا گردآوری کرده است. مقالاتی که او در اثر حاضر گردآوری کرده است گستره‌ی  وسیعی از آثار فلسفی، جامعه شناختی و متافیزیکی زیمل را بر می‌گیرند و چه بسا این فکر را به خواننده القا کنند که زیمل صرفا بارقه‌های ایده‌ها و اندیشه‌هایش را در آثار وسیع خود به نمایش گذاشته است. لوین مهم‌ترین این تصاویر و کلیشه‌ها را برشمرده است: زیمل از کسی مگر کانت متاثر نیست؛ کار او در سه مرحله‌ی کاملا متمایز رشد کرده است؛ او نفوذ زیادی بر اندیشه‌ی قرن بیستم اعمال نکرده است؛ او درگیر مسائل اجتماعی نبوده است، در بهترین حالت یک طفیلی و در بدترین حالت یک ایدئولوگ بورژوا بوده است؛ او را باید نظریه‌پرداز فایده...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    نگاهی انسانشناختی به سحر، طلسم و آثار مقدس
    ادامه مطلب

    جک دیوید الر ترجمه ی جبار رحمانی

     تمام مذاهب اشیای خاصی ـ طبیعی یا مصنوعی ـ می‌سازند، یا پیدا می‌کنند، و آنها را نگه می‌دارند و یا به کار می‌برند؛ و آنها را به مثابه نشانه‌هایی از معنا و قدرت می‌دانند. برخی از اشیای دارای قدرت، به عنوان فتیش (fetishes) نامیده شده‌اند، اگرچه این واژه چندان به کار گرفته نمی‌شود. اوانس پریچارد توضیح داده که فتیش‌های مردم نوئر یا کولانگنی kulangni تکه‌هایی از چوب است که نوئرها معتقدند می‌تواند صحبت کند،

    سحرها (Charms)، طلسم‌ها (Amulets) و آثار مقدس (Relics)
    تمام مذاهب اشیای خاصی ـ طبیعی یا مصنوعی ـ می‌سازند، یا پیدا می‌کنند، و آنها را نگه می‌دارند و یا به کار می‌برند؛ و آنها را به مثابه نشانه‌هایی از معنا و قدرت می‌دانند. برخی از اشیای دارای قدرت...

    بیشتر تعدادنظرات:(2)




    Design By Gitysoft