کتابخانه آرمانی علوم انسانی نام کتابی است که در سال 2006 در فرانسه منتشر شده و به معرفی تعداد بسیار زیادی از کتاب هایی اختصاص دارد که از ابتدای قرن بیستم تا امروز تاثیر عمیق و پایداری بر علوم انسانی در همه شاخه های آن باقی گذاشته اند. در این کتاب برای هر کتاب توضیحاتی آورده شده است که آن را از لحاظ موقعیت تاریخی و رابطه اش با سایر آثار هم دوره و پیش و پس از آن روشن می کند. در مطلبی که پیش رو دارید ما قسمت آخر این اثر را که شامل فهرستی از کتاب های معرفی شده ، همراه با نام نویسنده و تاریخ تولد و مرگ او و همچنین در بعضی از موارد توضیح کوتاهی راجع به کتاب است، را می آوریم. به دلیل طولانی بودن این مطلب در چندین بخش خواهد آمد. افزون بر این ، برای صرفه جویی در حجم از آوردن نام ها به صورت لاتین پرهیز شده است . این نام ها به سادگی از طریق گوگل قابل دستیابی هستند. فهرست مزبور علاوه بر نام کتاب ها شامل برخی از وقایع برای نمونه تاسیس انجمن ها و مجله های علمی و ... نیز می شود و دوره ای زمانی را بین سال 1900 و سال 2005 میلادی را در بر می گیرد. شناخت این آثار و نویسندگان آنها می تواند کمک زیادی به شناخت تاریخ علوم انسانی و به خصوص علوم اجتماعی بکند.
1976
1- ژاک روفیه: از بیولوژی تا فرهنگ..
2- پل واتزالویک: واقعیت واقعیت: «واقعیت یک ابداع روحی است». یکی از سردمدارن مکتب پالو آلتو درک خود را از «ساخت گرایی» تشریح می کند.
3- امانوئل لوروا دوری: مونتایو، یک روستای اوکسیتانی؛ یک کتاب پر فروش درباره قرون وسطا؛ روایت یک روستای کوچک در آلییژ علیا در قرن سیزدهم میلادی در دوره ای که یورش برای نابودی کتر ها آغاز شده بود.
4- پل وین: نان و سیرک؛ هدیه و قدرت در رم باستان؛ رساله ای برجسته در حوزه انسان شناسی تاریخی.
5- ژرار شالیان: اسطوره انقلابی جهان سوم.
1977
1- ادگار مورن: روش ، جلد اول.
2- دانیل بل: تضادهای فرهنگی سرمایه داری؛ سرمایه داری از فرد مزدبر می خواهد به مثابه یک کارگر، کار کرده و خود را وقف کارش کند و با دقت بر وظایف خود مدیریت داشته باشد، اما به مثابه یک مصرف کننده از او انتظار دارد که خوش گذران و ولخرج باشد. «آدمی سخت گیر و آگاه در روز و آدمی خوش گذران سر به هوا و ولخرج در شب». این یکی از تضادهای فرهنگی سرمایه داری معاصر است.
3- میشل کروزیه و ارهارد فرایدبرگ: کنشگر و نظام.
4- جک گودی: منطق نگارشی، اهلی کردن اندیشه وحشی یا چگونه نوشتار، شیوه اندیشیدن را تغییر داد.
5- برونو بتلهایم: روانکاوی افسانه های پریان.
6- تزوتان تودوروف: نظریه نماد.
1978
1- جرالد هولتون: خیال علمی.
2- فرانسوا فوره(1927-1998): اندیشیدن به انقلاب فرانسه.
3- نلسون گودمن(متولد 1906): راه های ساختن جهان: « به برکت نمادها، با حرکت از هیچ، جهان های بی شماری ساخته می شوند.» فیلسوف آمریکایی با الهام گرفتن از اندیشه ارنست کاسیرر چندین پرسش اساسی را مطرح می کند: « به چه معنایی چند جهان وجود وجود دارد؟ چه چیز جهان های واقعی و غیر واقعی را از یکدیگر جدا می کند؟ این جهان ها از چه چیزهایی ساخته شده اند؟ این جهان ها چگونه ساخته شده اند؟ نمادها چه نقشی در ساختن جهان ها و شناخت ایفا می کنند؟ »
1979
1- ژان فوراستیه(1907-1990): سی سال درخشان(1946-1975) یا انقلاب ناپیدا.
2- داگلاس هوفشتادتر، گودل، اشر، باخ: خوشه های یک شاخه ابدی.
3- پیر بوردیو: تمایز، نقد اجتماعی داوری.
4- ریچارد رورتی: انسان آیینه وار؛ فلسفه و آیینه طبیعت.
5- سرژ موسکوویسی: روانشناسی اقلیت های فعال.
6- هانری آتلان: میان کریستال و دود؛ رساله ای درباره سازمان یافتگی موجود زنده.
7- ماروین هریس: ماتریالیسم فرهنگی.
8- هانس یوناس: اصل مسئولیت.
9- ایلیا پریگوجین و ی. مترنجرز: اتحاد جدید، دگردیسی علم.
1980
1- میشل سرتو: ابداع روزمرگی، هنر عمل .
2- آلفرد سووی: ماشین و بیکاری؛ پیشرفت فنی و اشتغال، سووی جمعیت شناس با اتکاء بر اعداد و ارقام، اسطوره بیکاری به دلایل فناورانه را به زیر سئوال می برد.
3- استفن کاسلین: تصویر و اندیشه؛ مولف نشان می دهد که فکر کردن بدون شکل دادن به تصاویر مغزی امکان پذیر نیست.
4- اوسلواد دوکرر: واژگان گفتمان.
5- ژرژ دورو(1908-1985): از اضطراب تا روش؛ به باور پدر انسان شناسی روانپزشکی مطالعه بر فرهنگ های بیگانه منشاء اضطراب است. به همین دلیل نیز ما با «انکار ها، قراموش کردن ها، به کار نگرفتن، سوء تفاهم ها، تشریح های مبهم و یا بازنگری در بخشی از موارد روبروئیم.».
6- دونالد داویدسون : رساله ای درباب کنش ها و وقایع.
1981
1- استفن ج. گولد: سنجش نادرست انسان: آیا آموزش امری ذاتی است؟ مولف در پی نقد روش های سنجش هوش است که می خواهند این امر را ثابت کنند.
2- پیر روزانوالون: بحران دولت های متولی.
3- امانوئل تود و هربرت لوبراک ابداع فرانسه.
4- یورگن هابرماس: نظریه کنش ارتباطی.
5- کلود لوفور: ابداع دموکراتیک.
6- ژاک لوگوف: زایش برزخ؛ این مکان شگفت انگیز که در آن ارواح در میان دوزخ و بهشت در انتظار می مانند، در قرن دوازدهم و به وسیله کلیسای کاتولیک ابداع شد. ظهور برزخ به یک انقلاب اجتماعی و ذهنی در دوره قرون وسطا مربوط می شود.
سایت وزین انسان شناسی و فرهنگ