• مشاهده تمامی اخبار

• زنان و کودکان

• حقوق بین الملل

• حقوق و سینما

•
    • معرفی سایت و انجمن بین‌المللیِ تحقیق در مورد پرخاشگری(ISRA)

معرفی: افشین کیایی اشکوری
      انجمن بین‌المللیِ تحقیق در مورد پرخاشگری (The International Society for Research on Aggression) انجمنی از پژوهشگران و دانشمندان علاقه‌مند به مطالعه علمی درباره تجاوز و خشونت است. انجمن هم بین‌المللی و هم میان رشته‌ی است و اعضاء آن یک سال در میان در قاره های مختلف با همدیگر ملاقات می‌کنند. بیش از 250 عضو از چندین کشور با تخصص‌های در زمینه روانشناسی، روان‌پزشکی، فیزیولوژی، جامعه شناسی، انسان شناسی، رفتارشناسی حیوانات، جرم شناسی، علوم سیاسی، داروشناسی، و آموزش و پرورش دارد.
      وب سایت انجمن، اطلاعاتی در مورد تاریخ انجمن، جلسات جهانی قبلی و روسای قبلی انجمن، خلاصه مقالات ارائه شده در جلسات قبلی، کارمندان و سردبیران فعلی انجمن، عضویت در انجمن، جلسات آینده انجمن، و متن بولتن انجمن از شماره 21 به بعد (1999) ارائه می‌دهد.

اعلامیه مأموریتی انجمن:

ظرفیت انسان برای پرخاشگری و خشونت، فشار حیرت آوری را بر جامعه تحمیل می‌کند. بدیهی است، پرخاشگری و خشونت علت مستقیم مرگ و صدمه فیزیکی فوری است، اما علاوه بر این، معلولیت‌های روحی و جسمی درازمدتی وارد می کند. همچنین بر کسانی که شاهد خشونت هستند، خانواده‌ها و عمومِ قربانیان خشونت تأثیرگذار است. نکته با اهمیت این است که، اگر چه اغلب به رسمیت شناخته نمی شود، تأثیر خشونت بر جوامع موجب اختلال در توانای اینگونه جوامع نسبت به رسیدگی مؤثر به مسائل مربوط به سلامت عمومی مهمی مانند بیماری‌های عفونی، سوء تغذیه، خرابی شهر، رسیدگی کردن به خطرات زیست محیطی  و از ارائه خدمات عمومی مهمی مانند آموزش و پرورش عمومی و مدیریت بحران باز می‌مانند.

با توجه به اثرات پیچیده و فراگیر خشونت، روشن است که یافتن راه حلی برای رفتار پرخاشگرانه و خشونت آمیز نیاز به تلاش‌های متعهدانه دانشمندان کارآمد و منضبط در دل یک میان رشته‌ی واقعی است. تحقیقات باید به مغز و سایر فرایندهای فیزیکی که زمینه‌ی توانایی انسان برای خشونت- فرایندهای روانی که تسهیل کننده اقدامات خشونت آمیز است که می‌تواند راه های دیگری را به خشونت میسر سازد- و عوامل اجتماعی که در خدمت ترویج و یا جلوگیری از رفتار خشونت آمیز است، بپردازد. این رویکرد چند رشته‌ی نیز می‌بایست فراتر از آگاهی سادهِ یافته شده در سایر رشته‌ها حرکت کند تا به ارتباط فعال از این یافته‌ها به سمت تحقیقاتی برود که رشته های مختلف را به هم وصل کند.

انجمن بین‌المللیِ تحقیق در مورد پرخاشگری تنها سازمان متعهد میان رشته‌ی و بین‌المللی است که به انتشار اطلاعات مربوط به علل و عواقب و راه حل‌های رفتار پرخاشگرانه، در همه شکل‌ها و زمینه های آن می‌پردازد. ما گروه گوناگونی از دانشمندان بسیاری از رشته های مختلف از جمله نمایندگان از علوم اعصاب (neuroscience)، غدد درون ریز رفتاری (behavioral endocrinology)، روانشناسی، روان‌پزشکی، جامعه شناسی، جرم شناسی (criminology)، و علم ژنتیک رفتاری را جمع کردیم. یافته های تازه در این رشته‌ها و روش شناسی های مختلف، حوزه های مهم و امید بخشی از همگرایی را نشان داده‌اند. هدف اساسی انجمن، گرد آوردن اعضاء و مخاطبان میان رشته‌ی از طریق کنفرانس‌های و مجله انجمن، به نام رفتار پرخاشگرانه (Aggressive Behavior) ، است که چنین مطالعاتی می‌توان در یک چارچوب وسیع‌تر قرار داد تا به پیدایش پژوهش‌های با امید تأثیر بر خشونت انسان کمک کند.

از آنجا که پرداختن به مسئله تجاوز و خشونت، تلاش مداوم و هماهنگ نیاز دارد، بسیار مهم است که دانشمندان جوان پرداختن به چالش‌های حرفه‌ی در حوزه میان رشته‌ی را توسعه دهند. بنابراین انجمن تلاشی در جهت تشویق دانشمندان جوان تر برای توسعه چشم انداز میان رشته‌ی درباره پرخاشگری می‌کند. علاوه بر این، چون می‌دانیم خشونت هیچ حد و مرزی ندارد، تلاش‌ها می‌بایستی در حوزه بین‌المللی باشد. تحقیقات اولیه خوبی در سراسر جهان انجام شده است، و دانش به دست آمده از این تحقیقات می‌بایستی شناخته شوند. علاوه بر این، یافته های محققان درباره خشونت در فرهنگ‌ها و زمینه های اجتماعی مختلف، بینش بسیار ارزشمندی فراهم آورده که می‌تواند تحقیق و کار عملی محققان در سایر فرهنگ‌ها و زمینه های را تقویت کند. انجمن واقعاً یک رویکرد بین‌المللی به پرخاشگری و خشونت اختصاص داده است. از آنجا که برخی از فراگیرترین اقدامات خشونت آمیز در کشورهایی با منابع تحقیقاتی کم رخ می‌دهد، انجمن تشویق به مشارکت دانشمندان از چنین کشورهایی می‌کند.

به طور موثری پرداختن به خشونت و پرخاشگری، اعم از کودک آزاری، خشونت خانگی، قتل، تروریسم، خشونت جنسی، یا جنگ‌های داخلی، نیاز به تمرکز متعهد و پایدار دانشمندان بین‌المللی دارد.

تاریخچه مختصری از ISRA

انجمن ISRA توسط یک گروه کوچک از دانشمندان برجسته که در هتل شاهزاده (Prince Hotel) در توکیو ژاپن در ماه اوت سال 1972 در رابطه با بیستمین کنگره بین‌المللی روانشناسی جمع شده بودند، تاسیس شد.

در سایه جنگ سرد، جنگ ویتنام، و ناآرامی‌های اجتماعی در سراسر ایالات متحده، این محققان گفتگوی درباره اینکه چگونه دانش، مهارت، و تلاش‌های تحقیقاتیشان ممکن است برای مشکلات بسیار واقعی و نگران کنندهِ خشونت فردی و جمعی استفاده شود. به سرعت آشکار شد که هیچ مطالعه جدی درباره پرخاشگری و تجاوز تا به حال در حوزه بین‌المللی و با ویژگی میان رشته‌ی صورت نگرفته است.

هدفی که از طرف انجمن اعلام شده این است که با تشویق کشف و تبادل اطلاعات علمی در مورد علل و عواقب خشونت و توسعه دانش و تکنیک‌های، ممکن است پرخاشگری خطرناک کاهش داد. این انجمن فراجناحی است و فعالیت‌های آن در جهت ترویج رفاه انسانی از طریق دانش پیشرفتهِ «علل و کنترل رفتار پرخاشگرانه» در نظر گرفته شده است.

محققان و پژوهشگران می‌توانند با حق عضویت سالانه 60 دلار عضو این انجمن شوند البته علاوه بر عضویت، به اشتراک مجله رسمی انجمن، به نام رفتار پرخاشگرانه، در می‌آیند.

آدرس وب سایت انجمن: http://www.israsociety.com