• مشاهده تمامی اخبار

  • اخبار صنفی

  • مشاهیر وکالت

  • مقالات

  • قرارداد حق الوکاله

  • تخلفات انتظامی

  • قوانین و مقررات جدید

  • نظریات مشورتی

  • مصوبات هیات مدیره

  • اخلاق حرفه ای

  • معرفی کتاب

  • چهره ها در عدلیه

  • نغز نامه

  • گوشه های تاریخ

  • همایش های حقوقی

  • فرهنگی و هنری

  • عکس هفته

  • لایحه جامع وکالت رسمی

  • آداب الدعوی -نوشته رحمان زارع

  • مشاهیر قضاوت

  • رقص آتش - نوشته رحمان زارع

  • مصاحبه ها

  • زنان و کودکان

  • حقوق بین الملل

  • حقوق و سینما

  •  
    • گزارش همایش انجمن حمایت از حقوق کودکان

      -دوشنبه پنجم خرداد ماه نود دو سیمرغ عدالت گزارش می دهد

      موضوع بررسی حقوقی و روانی جرایم جنسی علیه کودکان
      - همایش هم اکنون در ساعت ۱۷:۰۹ آغاز شد.
      - در ابتدا جناب آقای اویس حامد توسلی وکیل محترم دادگستری - که مجری برنامه هم هستند- در حال ادای توضیحاتی در مورد موضوع همایش هستند.
      - ایشان بیان می دارند که در مورد مسائل و مشکلات کودکان باید صحبت شود.
      - سخنران اول سرکار خانم دکتر بهشید ارفع نیا وکیل محترم دادگستری و استاد محترم دانشگاه با معرفی آقای حامد توسلی برای سخنرانی دعوت می شوند.
      - ایشان بیان می دارند اینگونه خطراتی که برای کودکان ایجاد می شود معمولاً از جانب کسانی است که با آن ها رابطه نزدیک دارند.
      - سرکار خانم ارفع نیا در حال توضیح تاثیر اطرافیان و محیط بر روی کودکان آزار دیده هستند و بیان نمونه ای از اینگونه پرونده ها که در دادگاه کیفری مطرح شده است.
      - ایشان می افزایند اینگونه آزارها در هر حدی جرم است و هرچه سن کودک کمتر باشد موضوع حساس تر هم هست.
      - ایشان سپس در مورد اینگونه جرایم در قوانین و تحولات آن بحث می نمایند.
      - در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲و قانون آیین دادرسی کیفری، هم پلیس ویژه ای پیش بینی شده است و هم دادسرای مخصوص، ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری پیش بینی سازمان های مردم نهادی را نموده که از حقوق کودک دفاع و اعلام جرم نماید. وظیفه انجمن حمایت از حقوق کودک را این ماده واضح تر تبیین می نماید.
      - اکنون در ساعت ۱۷:۳۰ پخش فیلم مستندی با کارگردانی جناب آقای احمد کاوند در مورد همین موضوع در حال پخش است.
      - پس از اتمام مستند، یکی از اعضای محترم انجمن، گزارش هایی را در مورد کودک آزاری های اتفاق افتاده در سال های مختلف ارائه می کنند و به بیان نمونه هایی از پرونده های مطروحه می پردازند. اکثر این مجرمان و متهمان چندین کودک را مورد آزار قرار داده بوده اند.
      - ایشان بیان می دارند که در برخی از مواقع فرد مجرم با توسل به ابزارهایی سعی در ترساندن کودک می نماید تا کودک به خانواده و قانون مراجعه نکند. ایشان همچنین به لزوم مراقبت از کودکان در همه محیط ها اشاره می کنند.
      - اکنون مستند دیگری در حال پخش است که لزوم آموزش به کودکان و اطلاع دادن توسط آنان به خانواده را گوشزد می نماید همچنین لزوم توجه و دقت والدین و سرپرستان کودک را در مورد این موضوعات و محیط هایی که کودک در آن رفت و آمد دارد یادآور می گردد.
      - نمونه ای نقل می شود از دانش آموزی ۱۱ ساله و پیگیری هایی که خانواده وی انجام داده اند،این دانش آموز سال ها بعد به انجمن حمایت از حقوق کودک مراجعه می کند.
      - پخش مستند پایان می یابد.
      - جناب آقای دکتر موذن زادگان و کیل محترم دادگستری و استاد محترم دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی، برای سخنرانی دعوت می شوند.
      - ‌ایشان در ابتدا از انجمن حمایت از حقوق کودکان تشکر می نمایند بخاطر فراهم آوردن بحث و گفتگو در مورد این موضوع.
      - ایشان آمارهایی از وقوع کودک آزاری در جهان ارائه می نمایند و بیان می کنند عوامل اقتصادی، فقدان یک یا هر دو والدین، ناپدری، سوء مصرف مواد مخدر، خطر را دو برابر می نماید.
      - ایشان اشاره می کنند بدلیل اینکه مجنی علیه کودک است و اینگونه امور پنهانی صورت می گیرد، حقوقدان فاقد مدرک است و نمی تواند به نتایج خوبی برسد.
      - ایشان توضیحاتی را در مورد کودک آزاری در حقوق ایران بیان می نمایند و اینکه فقط در ماده ۳ قانون حمایت از حقوق کودک به این موضوع اشاره شده که بازدارنده تلقی نمی شود و اشاره ای می نمایند به تبصره ۲ ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی , ماده ۱۴ قانون مبارزه جرایم رایانه ای و همچنین مواد ۶۳۹ و ۶۴۹ قانون مجازات اسلامی که هم کودکان را شامل می شود و هم غیر کودکان را.
      - ایشان می افزایند در ماده ۵ قانون حمایت از حقوق کودکان آمده است موسساتی که کودکان را نگهداری می کنند -مانند آموزش و پرورش-  باید موارد را به مراجع ذی صلاح اعلام کنند و در مورد تبصره ۱ ماده ۶۶ ایشان بیان می دارند که به نظر ایشان رضایت نمی تواند در این مهم تاثیر داشته باشد.
      - دکتر موذن زادگان می افزایند، اگر دادستان مطلع شود که کودکی آزار دیده ولی ولی و سرپرست وی اقدامی نمی کند، طبق ماده ۷۰ قیم تعیین می کند که نهادهای مردم نهاد مثل انجمن، می توانند این موارد را به دادستان اعلام نمایند.
      - ایشان بر نقش آموزش به کودکان تاکید می کنند و نتیجه آن را در کشورهای دیگر موفق می دانند و می افزایند در مستند پخش شده هم بخوبی دیدیم که آموزش بسیار مهم است و سخنرانی خود را به پایان می برند.
      - جناب وکیل اویس حامد توسلی در حال صحبت هستند.
      - ایشان یادآور می گردد اورژانس اجتماعی با شماره تلفن ۱۲۳ در خدمت مردم است.
      - سرکار خانم دکتر شیوا دولت آبادی، روانشناس محترم در جمع حضور دارند.
      -جناب آقای سعید دباغ روانشناس محترم برای سخنرانی دعوت شدند. موضوع بحث ایشان عوارض روحی روانی ( کوتاه مدت و بلند مدت) کودکان آزار دیده است.
      - عوارض مهمی مانند ترس، وسواس ها و حمله های وحشتناک، ۳ تا ۶ ماه بعد از آزار دیدن اتفاق می افتد.
      -مغز دو قسمت اصلی دارد، یکی قشر و دیگری قسمت زیرین مغز که مسئول حفظ مطالب هیجانی است. بعد از اینکه آزار اتفاق می افتد، اضطراب بالایی بوجود می آید و سیستم زیرین مغز تحت تاثیر قرار می گیرد مخصوصاً برای کودکان  که مغزشان در حال رشد است.
      - شخصیت کودکان بصورت ژنتیکی مشخص است. مخصوصاً از دو سالگی اگر اتفاقات بدی مثل آزار دیدن اتفاق بیفتد، در جریان تحول مغز، آن قسمت مغز هیجانی متحول می شود که بعداً باعث می شود کودک استرس داشته باشد و فکر کنند مجدداً این اتفاق برایش رخ داده است.
      - مشاور روانشناس بسیار خوب می تواند این موضوع را تشخیص دهد مخصوصاً از نقاشی های کودکان.
      - ایشان بیان می دارند که پرخاشگری های کودکان از دیگر مشکلاتی است که ایجاد می شود.
      - مستند دیگری بصورت صوتی در حال پخش است در مورد کودکی ۱۶ ساله.
      - آخرین سخنران سرکار خانم دکتر سارا جعفری، روانپزشک محترم می باشند. ایشان در دفتر درمان وزارت بهداشت مشغول فعالیت هستند.
      - ایشان بیان می دارند که کودک آزاری دارای پیامدهای زودرس و دیررس می باشد و مدل های مختلف دارد و تبعات بدی را برای کودک آزار دیده خواهد داشت.
      - تبعات کوتاه مدت:
             مسامحه: یعنی کودک مورد غفلت قرار بگیرد یعنی خیلی از خانواده ها حضور عاطفیشان درک نمی شود.
             مدل دیگر کتک است یعنی می گوییم کودک کتک نخورد آدم نمی شود (کودک آزاری جسمی).
            اما مورد دیگر یعنی کودک آزاری جنسی مساله ای پنهانی است که باید علایم آن را بدانیم. اینگونه آزار برای کودک مشکلات زیادی دارد از جمله   عوارض ریوی و قلبی.
      - ایشان در حال ارائه آمار و ارقام در مورد اینگونه پدیده ها هستند.
      - از مشکلات دیگری که کودک آزار دیده را تهدید می کند می توان به افسردگی، رفتارهای خودکشی، سوء مصرف مواد مخدر، اعتماد به نفس پایین تر و ... اشاره نمود. مشکلات رفتاری در این کودکان بیشتر است، این قربانیان احساس گناه و شرم دارند، در بسیاری از کشورها گروه هایی کمک فکری به این قربانیان ارائه می دهند تا احساس سرزنش برای آنان کم شود.
      - سخنرانی خانم دکتر جعفری در ساعت ۱۹:۳۰ به پایان رسید.
      - آقای وکیل اویس حامد توسلی در حال صحبت هستند و از وبسایت " سیمرغ عدالت " بخاطر پوشش خبری جلسه امروز تشکر نمودند.
      - ایشان ضمن توضیحاتی بیان نمودند: انجمن حمایت از حقوق کودکان در سال ۱۳۷۳ با هدف تبلیغ و ترویج اصول پیمان نامه جهانی حقوق کودکان در ایران تاسیس و آغاز بکار کرده است. انجمن بعنوان سازمانی مستقل، غیر دولتی، غیر سیاسی و غیر انتفاعی و نمادی از جامعه مدنی ایران فعالیت می کند.
      - ایشان افزودند: گرچه گروه هدف نهایی انجمن، کودکان می باشند لیکن متقاعد سازی دستگاه های مربوطه و در راس آن ها افکار عمومی جامعه ایرانی، برای ساختن جامعه ای بهتر برای کودکان ایران در دستور کار انجمن می باشد.
      - همایش در ساعت ۱۹:۳۸ به پایان رسید.
      - صدای یارا با تلفن ۴۲۱۵۲ ، زیر مجموعه انجمن در خدمت جامعه می باشد.
      - شماره های تماس انجمن:
      ۸۸۷۳۵۵۹۱
      ۸۸۵۳۱۱۱۴
      ۸۸۷۵۹۲۶۹
      - مددکاری انجمن:
      ۸۸۵۲۱۵۱۵
      - شماره حساب انجمن حمایت از حقوق کودک:
      ۰۱۰۶۲۶۸۶۸۸۰۰۶ سیبا، بانک ملی شعبه اسکان

    نظر خود را ثبت کنید
    نام کاربر
    متن
       

    Design By Gitysoft