• مشاهده تمامی اخبار

  • اخبار صنفی

  • مشاهیر وکالت

  • مقالات

  • قرارداد حق الوکاله

  • تخلفات انتظامی

  • قوانین و مقررات جدید

  • نظریات مشورتی

  • مصوبات هیات مدیره

  • اخلاق حرفه ای

  • معرفی کتاب

  • چهره ها در عدلیه

  • نغز نامه

  • گوشه های تاریخ

  • همایش های حقوقی

  • فرهنگی و هنری

  • عکس هفته

  • لایحه جامع وکالت رسمی

  • آداب الدعوی -نوشته رحمان زارع

  • مشاهیر قضاوت

  • رقص آتش - نوشته رحمان زارع

  • مصاحبه ها

  • زنان و کودکان

  • حقوق بین الملل

  • حقوق و سینما

  •  
    • آيين نامه نقل و انتقالات وكلاي عضو كانون وكلاي دادگستري مركز

       

                                     به منظور هماهنگي و ايجاد رويه يكسان در تغيير محل اشتغال وكلاي دادگستري و محل كارآموزي كارآموزان وكالت با استفاده از بند ب ماده ۶ قسمت اخير ماده ۲ لايحه قانوني استقلال كانون وكلاي دادگستري ،‌تغيير محل اشتغال وكلاي دادگستري و كارآموزان بر اساس ظوابط زير و پس از طرح در كميسيون نقل و انتقالات و تاييد انطباق شرايط متقاضي با مقررات اين آيين نامه بوسيله هيات مديره تصويب خواهد شد .

      ماده ۱ – داوطلبان ورود به شغل وكالت مكلف هستند محل كارآموزي يا اشتغال خود را طبق ضوابط و امكانات كانون پيشنهاد كنند اما تعيين محل اشتغال و كارآموزي در هر حال با كانون وكلا خواهد بود .

      ماده ۲ – پذيرش درخواست انتقال منوط به وجود و احراز شرايط زير است :

      ۱ -۲ - وجود ظرفيت در شهر مورد درخواست بر اساس مصوبه هيات مديره و اينكه در شهر محل اشتغال متقاضي به تعداد لازم ، وكلاي واجد شرايط ، به كار وكالت اشتغال داشته باشند .

      ۲ - ۲ - داير بودن دفتر وكالت در شهر محل اشتغال و تمركز فعاليت وكالتي موثر در محل مزبور .

      تبصره – فعاليت وكالتي موثر بر اساس تعداد تمبر مالياتي ابطال شده در محل اشتغال و همچنين گواهي از مراجع مربوط در خصوص انجام وكالتهاي معاضدتي و تسخيري و عنداللزوم از طريق استعلامات مشخص خواهد شد .

      ۳ - ۲ - حداقل سابقه مورد نياز براي پذيرش درخواست انتقال به شهر تهران ۵ سال و براي انتقال به شهرهاي ديگر حوزه قضايي استان و استان تهران۳ سال و براي نقل و انتقال از هر يك از شهرستانهاي داخل استان ۲ سال و از شهرستانها به مركز همان استان ۳ سال خواهد بود .

      تبصره ۱ - درخواست انتقال از تهران به ساير شهرها و از مراكز استان به شهرستانهاي همان استان نيازمند رعايت مدت نيست .

      تبصره ۲ – درخواست انتقال موضوع ماده ۴ و بند هاي آن از شمول اين بند خارج است .

      ۴- ۲- نداشتن محكوميت انتظامي قطعي از درجه چهار به بالا و نداشتن محكوميت انتظامي به جهت تخلف موضوع ماده ۶ قانون كيفيت اخذ پروانه وكالت مصوب سال ۱۳۷۶ .

      تبصره ۱ - در صورتي كه تا پايان اجراي حكم قطعي از محكوميت هاي درجه چهار ۳ سال و درجه پنج ۴ سال و اجراي محكوميت موضوع ماده ۶ قانون كيفيت اخذ پروانه وكالت مصوب ۱۳۷۶براي دفعه اول دو سال گذشته باشد ، اثر محكوميت فوق از نظر اين آيين نامه منتفي تلقي خواهد شد .

      تبصره ۲ – وكلايي كه در شهرهاي خارج از محل اشتغال دائم خود ، برخلاف مفاد بند ۲-۲ ، فعاليت وكالتي خود را متمركز كرده باشند در مدت تمركز يا حداقل دو سال بعد از آن نمي توانند براي آن شهرها تقاضاي انتقال كنند .

      ماده ۳ – در پذيرش تقاضاهاي انتقال پس از احراز شرايط مذكور در ماده ۲ موارد زير موثر خواهد بود .

      ۱- نداشتن سوء شهرت

      ۲- سابقه اشتغال به وكالت

      ۳ - نداشتن محكوميت جزايي

      ۴- همكاري با ارگان ها و كميسيون هاي كانون

      ۵- سوالات اشتغال به وكالت در شهرهاي محروم

      ۶- درج مقالات علمي در مجله كانون هاي وكلا و ساير مجلات تخصصي

      ۷- داشتن تاليفات علمي

      ۸- شركت موثر در سمينارهاي تخصصي

      ۹- قبول شدن در آزمونهاي علمي و تخصصي ( در صورت برگزاري چنين آزمونهايي از طرف كانون هاي وكلا و يا اتحاديه )

      ۱۰- كمك هاي موثر در امور رفاهي وكلاي دادگستري و كارآموزان وكالت

      ۱۱- فعاليت موثر در پذيرش و آموزش كارآموزان وكالت

      ۱۲- برگزيده شدن درجشنواره هاي علمي رسمي

      ماده ۴

      ۴-۱- چنانچه متقاضي يا همسر دائمي يا فرزند يا پدر يا مادر يا ساير افراد تحت تكفل وي دچار بيماري صعب العلاج شوند و اين بيماري به تاييد پزشكي قانوني برسد و امكان معالجه در استان محل اشتغال فراهم نباشد .

      تبصره – در مورد مشمولين اين بند نقل و انتقال موقت براي مدت ۲ سال خواهد بود كه اين مدت در صورت ادامه بيماري قابل تمديد است .

      ۴-۲- در صورت پذيرفته شدن وكلا يا كارآموزان وكالت در يكي از مقاطع كارشناسي ارشد حقوق يا دكتري حقوق و يا ساير رشته هاي مذكور در قانون كيفيت اخذ پروانه پس از ثبت نام و ارائه گواهي اشتغال به تحصيل حضوري از دانشگاه يا موسسه آموزشي و پژوهشي مورد تاييد وزارت علوم و تحقيقات و فن آوري ، نسبت به انتقال موقت آنان اقدام خواهد شد . مدت انتقال هر بار براي يك سال مي باشد . مشروط بر اينكه حداكثر سه سال از تاريخ شروع به تحصيل براي كارشناسي ارشد و پنج سال براي دوره دكتري تجاوز ننمايند . اينگونه تقاضاها بصورت خارج از نوبت در كميسيون مطرح خواهد شد . و نياز به طرح در هيات مديره نخواهد بود .

      تبصره – تحصيل در ساير رشته ها در مقاطع عالي نيز يك بار در هر دوره تحصيلي مشمول امتيازات فوق است .

      ۳ - ۴- استخدام و اشتغال رسمي تمام وقت به عنوان هيات علمي يكي از دانشكده ها يا گروه هاي حقوق دانشگاه ها و مراكز علمي مورد تاييد وزارت علوم و تحقيقات و فن آوري ، در شهر مورد درخواست انتقال . دوره استخدام پيماني و رسمي و آزمايشي تمام وقت نيز مشمول اين ماده خواهد بود .

      ماده ۵ – تغيير محل كارآموزي يا اشتغال يكي از زوجين در نكاح دائم كه هر دوي آنان وكيل يا كارآموز يا يكي از آنان وكيل و ديگري كارآموز باشد ، حسب تقاضاي هر دو محل اشتغال دائم يكي از آنان مجاز است .

      ماده ۶ – پذيرش تقاضاي انتقال بانوان وكيل و كارآموز به محل اشتغال زوج با ارائه حكم كارگزيني وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي يا امور اداري موسسه ذيربط امكان پذير خواهد بود مشروط بر اينكه:

      ۶-۱- زوج كارمند رسمي وزارتخانه ها و يا موسسات و شركت ها و نهاد هاي عمومي و دولتي باشد .

      ۶-۲- زوج كارمند رسمي بخش خصوصي و سه سال سابقه اشتغال به كار داشته باشد . كميسيون پس از احراز شرايط ضمن موافقت مشروط به متقاضي اعلام مي نمايد كه نسبت به جلب موافقت كانون متبوع خود اقدام نمايد . در ساير موارد پس از بررسي و احراز شرايط توسط كميسيون موضوع در هيات مديره مطرح خواهد گرديد .

      ماده ۷- انتقال وكلا و كارآموزاني كه پدر يا مادر يا فرزند آنان وكيل دادگستري باشد ، به محل اشتغال يكديگر بلامانع است .

      ماده ۸- جابجايي كارآموزان خانم فقط براي دوره كارآموزي به مركز استان محل اشتغال به استثناء تهران امكان پذير است .

      تبصره - در موارد خاص با تصويب هيات مديره فقط براي يك بار ممكن است كارآموزي در تهران انجام شود.

      ماده ۹- كميسيون نقل و انتقال مركب از ۳ نفر عضو هيئت مديره مي باشد كه به اكثريت آراء انتخاب مي شوند و حداقل هر ۱۵ روز يك بار تشكيل جلسه خواهند داد . رعايت نوبت در رسيدگي به تقاضا ها بوسيله كميسيون الزامي است .

      تبصره - كميسيون نقل و انتقال پس از انعكاس شماره ثبت تقاضا و رديف متقاضي گزارش كوتاهي تنظيم و سپس نظريه خود را جهت طرح در هيئت مديره امضاء و اعلام مي نمايد .

      ماده ۱۰- در صورتيكه تقاضاي انتقال از كانون مركز به ساير كانون ها و يا از شهر تهران به خارج از تهران و در ساير شهرهاي حوزه كانون مركز باشد و همچنين در مواردي كه به تشخيص كميسيون نقل و انتقال نياز به رسيدگي فوري باشد از قبيل بيماري شخص متقاضي و يا اينكه نقل و انتقال بدليل اشتغال به تحصيل باشد رسيدگي به تقاضا بصورت خارج از نوبت به عمل خواهد آمد .

      اين آيين نامه در ۱۰ ماده و ۹ بند و ۹ تبصره در جلسه مورخ ۲۷/۴/۱۳۹۱ مورد تصويب قرار گرفت . از تاريخ تصويب كليه آيين نامه ها و مصوبات هيئت مديره دوره هاي پيشين در اين خصوص از درجه اعتبار ساقط خواهد بود و كليه نقل و انتقال اعم از قطعي يا موقت مطروحه يا جديد بر اساس اين آيين نامه مورد رسيدگي و اتخاذ تصميم قرار خواهد گرفت .
      برگرفته از وبلاگ وکلای ملت

    نظر خود را ثبت کنید
    نام کاربر
    متن
       

    Design By Gitysoft