• مشاهده تمامی اخبار

  • اخبار صنفی

  • مشاهیر وکالت

  • مقالات

  • قرارداد حق الوکاله

  • تخلفات انتظامی

  • قوانین و مقررات جدید

  • نظریات مشورتی

  • مصوبات هیات مدیره

  • اخلاق حرفه ای

  • معرفی کتاب

  • چهره ها در عدلیه

  • نغز نامه

  • گوشه های تاریخ

  • همایش های حقوقی

  • فرهنگی و هنری

  • عکس هفته

  • لایحه جامع وکالت رسمی

  • آداب الدعوی -نوشته رحمان زارع

  • مشاهیر قضاوت

  • رقص آتش - نوشته رحمان زارع

  • مصاحبه ها

  • زنان و کودکان

  • حقوق بین الملل

  • حقوق و سینما

  •  
    • بــازگشـت بـه گـذشتــه

      قـاسم کمیـلی - وکیل دادگستری

      دستور یکی از جلسات اخیر هیئت مدیره کانون مرکز ، بررسی موضوع تبلیغات وکلا و بایدها و نبایدهای آن بود. گزارش منتشر شده از جلسه مذکور و مباحثات مطروحه حکایت از این داشت که نقطه نظرهایی به طور پراکنده و بعضاً بی ارتباط با یکدیگر بیان شده و در پایان نیز نتیجه ای به دست نیامده است . شیوه ای تکراری و مشکلی قدیمی ، تکرار ، تکرار و تکرار بحث در خصوص موضوعاتی که قبلاً نیز مطرح و روزها و ساعتها وقت صرف آن شده اما به دلیل عدم پیگیری از سوی هیئت مدیره در دوره های مختلف ( و شاید عدم اطلاع از آنچه گذشته است) بی نتیجه مانده است .

      یکی از آن موارد ، موضوع تبلیغات وکلا و کارآموزان است . قبل از شرح ماجرا ،اشاره به دو نکته ضروری است :

      ۱) در مذاکرات اخیر هیئت مدیره بیان شده : در شرایطی که وکلا و کارآموزان عضو کانونها به ویژه وکلای جوان از تبلیغ منع می شوند، اعضای مرکز مشاوران حقوقی قوه قضائیه مجاز به تبلیغ هستند . (نقل به مضمون)

      پاسخ اینکه مرکز مشاوران نیز طی اطلاعیه های صادره ،مکرراً تبلیغ را تخلف تلقی کرده و اعضای خودرا از آن برحذر داشته است . حال اگر مرکز مذکور با این تخلف شـایع برخورد جدی دارد یا ندارد ، امر جداگانه ای است .

      ۲) پیشنهادات مطروحه در جلسه مذکور و برخی اظهارنظرها در خصوص نتایج غیرمطلوب اقدامات گذشته ، متأسفانه دلالت بر عدم اطلاع بعضی از اعضای هیئت مدیره از کارهایی است که در سال های گذشته انجام شده است .

      در سال ۱۳۸۵ ، هیئت مدیره وقت با درک درست از ضرورت بررسی این موضوع به کمیته ای متشکل از اعضای ارگانهای مختلف کانون مأموریت داد دراین خصوص بررسی و اظهارنظر نموده و درصورت لزوم دستور العملی تدوین و به هیئت مدیره پیشنهاد کند . اعضای کمیته عبارت بودند از : آقایان اسماعیل مصباح و احمد سعادت از اعضای هیئت مدیره ،خانم معظمه صابری و آقایان حمید رفیعی فرد و ابراهیم یوسفی محله از دادسرای انتظامی ، آقای محمدرضا علیزاده ثابت از کمیسیون روابط عمومی و انفورماتیک ، آقایان کریم سپه رام ، اسماعیل نوری واینجانب از کمیسیون نظارت و بازرسی . قرار بود یکی از اعضای کمیسیون تدوین قوانین نیز عضو کمیته باشد که در جلسات غایب بود . حداقل پنج جلسه تشکیل و پیرامون موضوع بحث و بررسی شد . حاصل این نشستها « دستورالعمل نحوه اطلاع رسانی وکلا و کارآموزان وکالت دادگستری » بود که در بهمن ۱۳۸۵ جهت تصویب نهایی به هیئت مدیره پیشنهاد شد . اما متأسفانه علیرغم پیگیری اینجانب و دیگر اعضای کمیته مذکور ، هیچگاه چه درآن دوره و چه در دوره های بعد در دستور کار هیئت مدیره قرار نگرفت و نفیاً یا اثباتاً در خصوص آن اظهارنظری نشد . به عبارت دیگر حاصل حداقل ۲۰۰ نفر - ساعت کار ، و روزها تلاش انفرادی آقای علیزاده ثابت برای جمع آوری منابع و تدوین نهایی متن ، مساوی شد با صفر !

      در سال ۱۳۸۸ ، در یکی از جلسات عمومی کمیسیون جوانان ، مطالبی در خصوص دلائل منع تبلیغ از سوی وکلا و کارآموزان مطرح شد . برای پیگیری موضوع توسط اعضای کمیسیون مذکور ، نسخه ای از «دستورالعمل » به ایشان تسلیم شد .

      درسال ۱۳۸۹ به همراه گزارشی از عملکرد کمیسیون نظارت و بازرسی در سالهای ۸۸-۱۳۸۷ نسخه ای از « دستورالعمل » به هیئت مدیره دوره ۹۰-۱۳۸۹ تقدیم شد .

      در اسفند ماه ۱۳۹۰ در نشست انتخاباتی گروه وکلای پارسیان ، موضوع تبلیغات وکلا مطرح شد . برای اطلاع بعضی از حاضرین ، در مورد نتیجه اقدام کمیته منتخب و تدوین «دستورالعمل» در سال ۱۳۸۵ ، گزارش مکتوبی به مدیر جلسه (آقای دهقان) ارائه و توسط ایشان قرائت شد . حتی از چند نفر از کاندیداهای حاضر در جلسه ، از اعضای هیئت مدیره قبلی و فعلی ، در خصوص علت عدم طرح ، بررسی و تصویب « دستورالعمل »پرسشهایی شد .

      و اینک در بهمن ماه ۱۳۹۱ ، به بهانه طرح دوباره موضوع در هیئت مدیره ، آنچه که بارها گفته شده ، مجدداً یادآوری می شود . بزرگواران ، گوشه چشمی به کارهای گذشته بیندازید ! امید که بی فایده نباشد .


      ( پیش نویس ) دستـور العمـل نحـوه اطـلاع رسانی وکـلا و کـارآمـوزان وکـالت دادگستـری

      ۱- وکلا پس از اخذ پروانه وکالت و در صورت تداوم اعتبار پروانه می توانند اقدام به تهیه کارت ویزیت ، سربرگ ، تابلو و سایت اطلاع رسانی نمایند . مندرجات موارد مذکور محدود به قیود مواد بعد خواهد بود .

      تبصـره : کارآموزان وکالت فقط می توانند اقدام به چاپ سربرگ و کارت ویزیت نمایند . بدیهی است کارت و سربرگ باید مطابق پروانه کارآموزی و شامل نام و نام خانوادگی ، عبارت کارآموز وکالت دادگستری ، شماره پروانه ، شهر محل کارآموزی و نام کانون متبوع باشد .

      ۲- وکلا منحصراً باید نام و نام خانوادگی ، درجه ، شماره و سال صدور اولین پروانه وکالت دادگستری ، آدرس دفتر ، شماره های تلفن ، شهر محل اشتغال و نام کانون متبوع را در کارت ویزیت و سربرگ ها و سایر شیوه های اطلاع رسانی مجاز خود درج نمایند . درج درجه تحصیلی (براساس مدارک پرونده پرسنلی موجود در کانون ، بدون قید دانشگاه ) شماره فکس ، E-mail ، Website و اوقات پذیرش مراجعین اختیاری است.

      ۳- به کاربردن عبارت کلی مانند عضو کانون وکلا یا امثال آن و همچنین به کاربردن هرگونه عبارتی در مورد هرنوع سابقه یا تخصص به هر شکل و نیز هرگونه عنوان غیر واقع در سربرگ ، کارت ویزیت ،انواع تابلو و هرنوع Website برای وکلا و کارآموزان وکالت ممنوع است .

      ۴- پس از تمدید پروانه وکالت در هر سال ، کانون وکلا مشخصات وکلایی را که پروانه آنها تمدید شده در سایت های اطلاع رسانی به آدرس های <A href="http://www.iranbar.org">www.iranbar.org</A>  وwww.centralbar.ir درج خواهد نمود . چنانچه بعد از درج اطلاعات ، مغایرتی وجود داشته باشد وکیل موظف به اعلام و پیگیری جهت رفع مغایرت می باشد.

      تبصــره : وکلا موظفند عکس خود را جهت درج درسایت های اطلاع رسانی ارائه نمایند .

      ۵- چنانچه وکیلی بخواهد Website شخصی و مستقل داشته باشد ، ملزم است مجوز مربوطه را از کانون وکلا اخذ نماید . بدیهی است مندرجات سایت شخصی وکلا محدود به موارد مذکور در این دستورالعمل می باشد .

      تبصــره ۱ : قراردادن Link سایر وکلا و موسسات حقوقی غیردولتی در هر نوع Website متعلق به وکلا ممنوع است .

      تبصــره ۲ : قراردادن Link سایت های کانونهای وکلا و نهادهای قضایی و حقوقی و قانونی دولتی در Website متعلق به وکلا بلامانع است .

      ۶- درج هرگونه تصویر، غیر از آرم کانون وکلا ، در اوراق چاپی اعم از کارت ویزیت ، انواع سربرگ و امثال آن ، تابلو و مهر ممنوع است .

      تبصــره : درج عکس پرسنلی در صفحه اختصاصی سایت های مذکور در ماده ۴ و سایت اختصاصی موضوع ماده ۵ فقط در قالب عکس پرسنلی با ابعاد ۴×۳ یا ۴×۶ با پوشش مناسب یا لباس رسمی وکالت (که نمونه آن در کانون موجود است) مجاز می باشد .

      ۷- درج و پخش هرنوع آگهی در رسانه های مطبوعاتی اعم از روزنامه ها ، هفته نامه ها ، ماهنامه ها ، گاهنامه ها ، بروشورها ، کاتالوگ های محلی ، سایت های اطلاع رسانی و امثالهم و نیز آگهی در رسانه های عمومی مانند صدا وسیما ، بیلبورد و تبلیغات درمعابر به هر شکل و همچنین استفاده از هر وسیله تبلیغاتی غیر آز آنچه در این دستورالعمل مجاز شناخته شده خلاف شئون وکالت و ممنوع می باشد .

      تبصــره: اطلاع رسانی در نشریات با رعایت قیود مواد ۳،۲ و۱۱ با پیشنهاد متقاضی و تأئید کانون صرفاً از طریق کانون وکلا بلامانع است .(درصورت تصویب اطلاع رسانی داوطلبانه ، این تبصره مفهوم خواهد داشت .)

      ۸- توزیع ، نصب و درج هرگونه آگهی تبلیغاتی از هرنوع مربوط به حرفه وکالت یا کارآموزی در معابر ، اماکن عمومی ، مراکز تجاری ، اداری ، ساختمانها و مجتمع های مسکونی ، ممنوع است .

      ۹- توزیع کارت ویزیت به گونه ای که جنبه توزیع عمومی داشته باشد در مجتمع های قضایی ، دادسراها ، کلانتری ها و سایر اماکن عمومی ممنوع است .

      ۱۰- چاپ و توزیع هرگونه هدایای تبلیغاتی اعم از سررسید ، تقویم ، خودکار ، ساعت و امثـالهم به گونه ای که شـامل معرفی وکیل یا دفتر او یا موسسات حقوقی باشد به هر شکل و میزان ممنوع است .

      ۱۱- درج آگهی های تأسیس و تغییر آدرس یا شماره تلفن دفتر وکالت ، صرفاً با ارائه مدارک مثبته و کسب مجوز از کانون وکلا در روزنامه هایی که با مجوز وزارت ارشاد منتشر می شوند و نیز در سـایت های اطلاع رسانی (موضوع ماده ۴ و۵) میسر می باشد .

      ۱۲- وکلا می توانند حداکثر دو تابلو مطابق نمونه تأئید شده (موجود در کانون وکلا) با ابعاد حداکثـر ... در ... در محل دفتر نصب نمایند . یکی در مدخل یا نمای ساختمان دفتر و دیگری درکوچه یا خیابان در محلی نزدیک به ساختمان دفتر .

      تبصــره : در تابلو فقط ، نام و نام خانوادگی به طور کامل (مطابق منـدرجات پروانـه وکالت)، شمـاره و درجـه  پروانه وکالت ، روزها و ساعات پذیرش موکل ، شماره تلفن ، فکس و تلفن همراه قابل درج است . درج آرم کانون در تابلوها بلامانع است .

      ۱۳- علاوه بر تابلوهای موضوع ماده ۱۲ وکلا موظفنـد تابـلوی برنجی را که هنگام دریافت پروانه وکـالت توسط کانـون تهیه ودر اختیار آنان قرارگرفته در کنار درب ورودی دفتر خود نصب نمایند .

      تبصـره : در صورت محدودیت فضا برای نصب این تابلو ، وکیل می تواند تابلو مشابهی با ابعاد کوچکتر تهیه و درمحل مذکور نصب نماید .

      ۱۴ - در انتشار مقالات ،صرفاً درج نام و نام خانوادگی و درجه وکالت بلامانع است .

      ۱۵ - وکلایی که با همکاری دفـاتر حقـوقی یا وکلای خـارجی ، خدمـات حقوقی بین المللی یا خدمات مهاجرت انجام می دهند مشروط بر اینکه با موسسـات حقوقی یا وکلای خارجـی قرارداد مکتـوب داشته باشند می توانند با مجـوز کانون وکلای مرکز این قبیل خدمات را به روشهایی که در این دستورالعمل مجاز شناخته شده اطلاع رسانی نمـایند. مطالب و مندرجات کلیه اوراق و شیوه های اطلاع رسانی باید با مجوز کانون منتشر شود .

      ۱۶- اطلاع رسـانی وکلای دادگستـری در خارج از کشــور صـرفاً با اخـذ مجـوز از کـانون متبـوع و با رعـایت مـوازین این دستورالعمل و نیز رعایت قوانین کشور مربوط امکان پذیر است .

      ۱۷- ضـوابط اطلاع رسانی مـوسسات حقوقی که لـزومـاً باید با کسب اجازه از کـانون وکلا تـأسیس شده بـاشند، تـابع مقررات این دستورالعمل است .

      ۱۸- در کلیه مواردی که برای اطلاع رسانی نیاز به تأیید کـانون وکلا و یا صدور مجـوزهای خـاص می باشد ، متقاضی بـاید تقاضـای خود را به همراه مـدارک مربـوطه ، طبق ضـوابط ارائه نمـاید . کـانون وکلا پس از بررسی تقاضـا و مـدارک ضمیمه ، ظـرف مدت یک ماه از تـاریخ وصول تقاضانامه تعیین تکلیف نمـوده نتیجه را به متقـاضی اعلام خواهد نمود.

      ۱۹- اعتبار مجوزهای عمومی و نیز مجوزهای خاص جهت اطلاع رسانی منوط به دارا بودن پروانه وکالت تمدید شده و معتبر می باشد .

      ۲۰- هرگـونه اطلاع رسانی مغـایر با این دستور العمـل تخلف محسوب و متخلف در مراجع انتظامی کـانون وکلا تحت پیگرد قرارخواهد گرفت .

      درج هرگونه اطلاعات خارج از موارد فوق و یا خلاف مندرجات پروانه وکالت یا مجوزهای صادر شده از کانون وکلا ممنوع بوده و تخلف محسوب می شود .

      اعضای کمیته با توجه به نگرش های متفاوتی که در خصوص تأمین نیازهای اطلاع رسانی وکلای دادگستری دارند ، دو گزینه متفاوت در این خصوص ارائه می نمایند تا هیأت مدیره محترم متعاقب بررسی ، مبادرت به اتخاذ تصمیم نمایند:

      الف - اطلاع رسانی مشخصات وکلای دادگستری از طریق کانون وکلا در نشریات و به صورت جمعی در فاصله زمانی شش ماهه یا هر فاصله زمانی که هیأت مدیره مقتضی بداند .

      ب - اطلاع رسانی مشخصات وکلای دادگستری بر اساس درخواست وکلا (با هزینه شخصی) از طریق کانون وکلا با رعایت ضوابط تصویبی .

      پیشنهاد به هیـأت مدیره :

      پیشنهاد دائمی شدن کمیته ویژه بررسی تبلیغـات وکلا تحت نظر کمیسیون نظـارت (یا به عنوان کمیسیون جداگانه ) جهت کنترل و به روز نگاه داشتن شیوه های تبلیغاتی و ضوابط مربوطه .

      برگرفته از وکلای ملت

    نظر خود را ثبت کنید
    نام کاربر
    متن
       

    Design By Gitysoft