محمد هادی کاظمی _
وکیل پایه یک دادگستری
_
همه ساله بخش قابل توجهی از فارغ التحصیلان حقوق دانشگاه های سراسر کشور با گذراندن آزمون ورودی کانون وکلا، به جرگه وکلای دادگستری می پیوندند که این امر نشان می دهد حرفه وکالت همچنان پر طرفدارترین شغل در میان فارغ التحصیلان حقوق است . قبول شدگان آزمون ورودی پس از اخذ پروانه کارآموزی باید مسیر ناشناخته ای را طی کنند تا بتوانند در میان خیل عظیم وکلای مجرب در شهر های بزرگ، خود را به جایگاه وکیلی مورد اعتماد و قابل برسانند. این مسیر را از آن جهت ناشناخته می خوانیم که با توجه به نظامات و مقررات موجود ، در دوره کارآموزی اکثریت قابل توجه کارآموزان بدون وجود نظام خاص آموزشی و حرفه ای ، صرفا از طریق آزمون و خطا و آزمایش بر روی پرونده های موکلین اولیه ، مقدمات عملی حرفه وکالت را می آموزند. در واقع فارغ التحصیلانی که بدون گذراندن واحد های عملی و کاربردی در دانشگاه ها، با طی یک دوره تمرین شیوه های تست زنی و مرور مطالب نظری از کتب مرجع، موفق به گذراندن آزمون ورودی می شوند، بدون آنکه هدایت، حمایت و نظارت مستمری از ناحیه کانون وکلا بر آنها سایه گستر باشد، وارد کارزار وکالت حرفه ای می شوند.
آنچه از دیرباز به عنوان آموزش وکلای جوان در دوره کارآموزی معمول بوده است مشتمل بر تکالیف زیر است :
الف) حضور درمحاکم دادگستری : به جهت تراکم امور وتعداد زیاد کارآموزان و اینکه عموماً تنها اجازه بررسی پرونده های مختومه به آنها داده می شود، این تکلیف صرفا به خلاصه نویسی یک پرونده محدود می شود ؛
ب) کار تحقیقی : عملا این تکلیف با استفاده و کپی برداری از تحقیقات موجود نوشته می شود ؛
ج) حضور در سخنرانی و کارگاه های آموزشی . که هر دو مورد عموما تبدیل به سخنرانی های نظری خسته کننده می گردد.
د) حضور در دفتر وکیل سرپرست . انتخاب وکیل سرپرستی که دلسوزانه در پی آموزش کارآموزان باشد و در هدایت و حمایت از تازه واردان عرصه وکالت بدون بخل و کم کاری همت بگمارد، خود چالشی بزرگ فراروی کارآموزان است.
در عمل موارد فوق مزایائی از جنس تجارب عملی و کاربردی به کارآموزان وکالت نمی افزاید و کارآموز باید خود دست به کار شده با خطر کردن ، تکنیک ها و ضروریات حرفه وکالت را بیاموزد.
امروز در کانون وکلای مرکز سه نهاد مختلف متولی امر آموزش وکلا هستند. کمیسیون کارآموزی، کمیسیون آموزش و دانشکده علمی کاربردی. در بین این سه نهاد هماهنگی و همکاری نظام مندی دیده نمی شود و در عمل هر کدام از این متولیان ، برنامه های خود را مستقلا دنبال می کنند. شاید اگر کمیسیون کارآموزی با کاربردی تر کردن جلسات سخنرانی، تحولی در زمینه آموزش کارآموزان ایجاد کند و همچنین در تکمیل این تحول، کمیسیون آموزش بر روی بازآموزی علمی وکلای پایه یک تمرکز نماید بتوانیم شاهد اتفاقات مثبتی در نظام آموزشی وکالت دادگستری باشیم. به علاوه دانشکده علمی کاربردی کانون که در حال حاضر با دریافت مبالغی دوره های تخصصی وکالت را برگزار می کند ، می تواند با در نظر گرفتن تسهیلاتی برای کارآموزان که عموما از نظر مالی در پرداخت شهریه دوره های تخصصی دانشکده با مشکل روبرو هستند، گام مفیدی در جهت تخصصی کردن و نظم بخشیدن به سیستم آموزشی حرفه وکالت بردارد.
به نظر می رسد نظر به اینکه ضرورت ایجاد تحول در نظام آموزشی فعلی وکالت مورد توجه و قبول همگان می باشد، اکنون وقت آن رسیده که کانون وکلا با برنامه ریزی منسجم و بررسی های دقیق علمی و عملی ، مسیر رشد وکلای جوان را روشن کرده و هدایت ، حمایت و نظارت بر بالندگی این بخش از جامعه وکالت را بر عهده بگیرد.
به امید آن روز
برگرفته از وبسایت وکلای پیشرو