• مشاهده تمامی اخبار

  • اخبار صنفی

  • مشاهیر وکالت

  • مقالات

  • قرارداد حق الوکاله

  • تخلفات انتظامی

  • قوانین و مقررات جدید

  • نظریات مشورتی

  • مصوبات هیات مدیره

  • اخلاق حرفه ای

  • معرفی کتاب

  • چهره ها در عدلیه

  • نغز نامه

  • گوشه های تاریخ

  • همایش های حقوقی

  • فرهنگی و هنری

  • عکس هفته

  • لایحه جامع وکالت رسمی

  • آداب الدعوی -نوشته رحمان زارع

  • مشاهیر قضاوت

  • رقص آتش - نوشته رحمان زارع

  • مصاحبه ها

  • زنان و کودکان

  • حقوق بین الملل

  • حقوق و سینما

  •  
    گفتگو با دکتر عیسی امینی در خصوص داوری
    ادامه مطلب

    در شماره هفدهم از هفته نامه حقوقی نقش نو و در راستای گفتگو در شماره قبلی این نشریه در خصوص داوری و داوری سازمانی و ریشه یابی مهجور ماندن داوری در بین مردم وحتی قشر فرهیخته کشورمان در خدمت آقای دکتر عیسی امینی هستیم و سوالاتی را در این باب از ایشان خواهیم داشت که به شرح زیر است :
    نقش نو )آقای دکتر امینی در شماره های قبل که با آقایان دکتر شهبازی نیا و دکتر پوراستاد گفتگو کردیم یکی از مهمترین دلایل مهجور ماندن داوری را عدم قانون های مناسب و پیشرفته در این امر می دانستند نظر شما در این خصوص چیست ؟

    همان طور که آن دو استاد فاضل گفته اند ، یکی از دلایل مهجور ماندن داوری ، عدم وجود قوانین مناسب در داوری است . زیرا در داوری داخلی هنوز به قانونی استناد می شود که ریشه آن قانون آیین دادرسی مدنی مصوب 1318 است . در این قانون مشخص نشده است دعوی ابطال ...

    بیشتر تعدادنظرات:(2)

    چك ابزار تجارت ‌است، نه باجگيري
    ادامه مطلب
    اویس حامد توسلی عضو کانون وکلا دادگستری مرکز و کارشناس ارشد حقوق بین الملل
     امروزه با توجه به گستردگي مبادلات و روابط تجاري، چك جزو لوازم تجارت محسوب مي‌شود و در بازرگاني نقشي مهم و حياتي دارد. گردش سرمايه و حجم مبادلات تجاري، دولت‌ها را بر آن داشته است تا با تدوين ضوابط و مقررات خاصي، امنيت خاطر تاجر و بازرگان را در روابط تجاري فراهم كنند چك ،برات، سفته امروزه از مهم‌ترين ابزار تجارت به شمار مي‌روند. تاجري نيست كه روزانه با اين اسناد سر و كار نداشته باشد. از سوي ديگر، تاجران با به جريان انداختن سرمايه خود نياز به امنيت خاطر و حمايت حقوقي همگام با دو اصل سرعت و سهولت دارند. در اين زمينه براي آگاهي بيشتر هموطنان به بررسي موضوع از جمله تعريف چك يا انواع كاربرد ...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    مجازات جایگزین چیست و شامل حال چه کسانی می شود؟
    ادامه مطلب
    مجازات جایگزین در میدان بحث‌های کارشناسی و حتی گاه عمل، موضوع تازه‌ای نیست اما به تازگی قالب قانونی به خود گرفته است. در گفت‌وگو با حسن تردست، قاضی بازنشسته دادگاه کیفری استان تهران، به بررسی این نوع مجازات‌ها پرداخته‌ایم.

    ‌ چه پیش‌بینی‌هایی درباره مجازات جایگزین در قوانین کشور ما انجام شده است؟
    قبلا در این خصوص قانون مصوب نداشتی...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    ابهامات موجود ديه در قانون جديد مجازات اسلامي روشن شده است/رفع تبعيض ديه زن و مرد
    ادامه مطلب

    رفع تبعيض در زمينه ديه زن و مرد با توجه به مشارکت زنان در زندگي اجتماعي و قبول مسئوليت، يک امر منطقي و قابل دفاع است و ظرفيت موازين شرع اسلام به حدي است که مي‌توان با رعايت مصلحت و شرايط عيني جامعه به تحقق اين مهم دست يافت.
    "علي نجفي توانا" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به بحث تساوي حقوق ديه زن و مرد در قانون جديد مجازات اسلامي، اظهار داشت: در قانون مجازات اسلامي پيشين براساس منابع فقهي ديه زن نصف ديه مرد اعلام شده بود و در واقع اين امر حتي در اعمال مجازات قصاص نيز رعايت مي‌شد.

    وي در ادامه تصريح کرد: مفاد قانون اساسي در خصوص برابري انسان‌ها از لحاظ جنس، نژاد، مذهب و همچنين ملاحظات بين‌المللي زمينه‌ را براي شکل‌گيري گفتمان جديدي فراهم كرده كه اين مهم، در  بحث برابري افراد در بخش ديه مصداق عيني يافت.

    <
    ...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    دولت از پرداخت هزينه‌هاي معاضدت قضايي شانه خالي مي‌کند
    ادامه مطلب

    رئيس اداره معاضدت قضايي کانون وکلا با بيان اينکه دولت کمتر از يک ريال هم براي معاضدت قضايي هزينه نکرده گفت: اگر ميزي در دادگستري به وکلاي معاضدت داده شده بايد لطف و احسان تلقي شود چرا که مشاوره و خدمات وکيل رايگان ذاتا وظيفه دولت است اما خود را مسئول نمي‌داند.
    "محمدرضا کامیار" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران در رابطه با ادعاي برخي مبني بر عدم تعامل کانون وکلا و اداره ارشاد دادگستری برای بهره‌مندی شهروندان از معاضدت قضایی اظهار داشت: بحث معاضدت قضایی و مشاوره رایگان ذاتا وظیفه قوه قضاییه نیست.
    وي ادامه داد: همانگونه که قاضی حق ندارد هر یک از طرفین را ارشاد و راهنمايي کند نبايد در مشاوره به مردم نیز وارد شود بلکه این وظیفه دولت (قوه مجریه) است که عدالت را توسعه داده و آحاد ملت را از این عدالت اجتماعی( مشاوره رايگان) بهره‌مند کند.
    رئيس اداره معا...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    واخواهی در حقوق ایران
    ادامه مطلب

    مصاحبه ی روزنامه ی قانون با اویس  حامد توسّلی
    کارشناس ارشد حقوق بین الملل و کارآموز وکالت

                                                                                                                                    سئوال: واخواهی به چه معناست و چه موقع بحث واخواهی مطرح می شود؟
    بدواً باید اشاره نمایم که آرای محاکم در معنای اعم آن شامل احکام و قرارها می باشد. احکام نیز از یک منظر تقسیم می شوند به احکام حضوری و غیابی. واخواهی یکی ازطرق عادی شکایت از احکام است که تنها در خصوص احکام غیابی کاربرد دارد. به بیان دیگر در مورد قرارها و احکام حضوری به هیچ وجه واخواهی کاربرد ندارد.
    این تأسیس حقوقی که رهاورد حقوق فرانسه بوده، هم در آیین دادرسی مدنی و هم در آیین دادرسی کیفری وجود دارد. در امور حقوقی هرگاه خوانده ...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    داوری جزء وظیفه ذاتی کانون وکلا نیست
    ادامه مطلب

    مصاحبه با دکتر مجید پوراستاد وکیل دادگستری ، عضو مرکز داوری اتاق بازرگانی و
    استادیار آیین دادرسی مدنی و بازرگانی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی  واحد  تهران مرکز

    مصاحبه از : مرتضی شیخ الاسلامی درج شده در هفته نامه حقوقی نقش نو 8/4/1392

    در ادامه موضوع بحث داوری و داوری سازمانی عنوان خواهدشد: یکی از نمونه شرط های داوری در مرکز داوری اتاق بازرگانی به شرح زیر است :
    در مواردي كه طرفين قصد دارند به داوری مركز مراجعه كنند، مي توانند از متن ذيل كه به عنوان نمونه شرط داوري تهيه شده، استفاده نمايند.
    کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از این قرارداد و یا راجع به آن از جمله انعقاد، اعتبار، فسخ، نقض، تفسیر یا اجرای آن به مرکز داو...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    وکلا برای استیفای حقوق مسلم خود باید از خواب برخیزند
    ادامه مطلب

    حسن رستگار در گفتگو با نقش نو:

    نقش نو _آرش دولتشاهی _ حسن رستگار متولد 1315 زاده شیراز و از اعضای پیشکسوت جامعه وکالت دادگستری است که قریب نیم قرن وکالت حرفه ای را در کارنامه خود را دارد. همگان او را به عنوان یکی از شناسنامه های کانون وکلا می شناسند. عشق او به شغل شریف وکالت و نگرانی بی پایانش نسبت به حیات استقلال وکالت، وی را بر آن داشت که 18 سال قبل با تعدادی از دوستان و همفکرانش کوشش خویش را برای تاسیس گروهی صنفی آغاز نمایند. آنان پس از شش سال تلاش بی وقفه و با همکاری وزارت کشور دولت اصلاحات موفق به ثبت رسمی نهاد صنفی جامعه مستقل وکلای دادگستری شدند. جامعه مستقل وکالت از معدود گروه های فعال کانون وکلاست که رفع مشکلات صنفی را همواره در اولویت خود قرار می دهد. اکنون قریب پنج سال است که رستگار و انجمن مت...

    بیشتر تعدادنظرات:(1)




    Design By Gitysoft